Fönstertittare.

Publicerat i: Vardagen
 
 
 
Bosses lek hör väl till även om bidragen inte är så många den här gången. Meningen var väl man skulle fota naturen genom sitt fönster men här har till och med grannens katt hållit sig inomhus för hu vad kallt och ruggigt det blivit. Rådjuren vågar sig nog inte fram så här i jakttider och ekorren, ja han var ju faktiskt här men ... men det är inte var dag ett antal gubbar slår upp ett tält utanför mitt köksfönster. Hur ovanligt det än är ger det noll i poäng.
 

En gul postbil funkar bättre, grannens hund snabb rastas i trädgården, skata på grannens tak och en ekorre. Letar du efter ekorren? Den är bakom fönsterkarmen som kom i vägen när jag skulle följa det lilla djuret så det kom mitt i bild innan det försvann bakom björken som också är bakom fönsterkarmen. Hur dumt kan det bli? En typiskt misslyckad ekorrjakt med kamera.
 
           
 
 
Nu ska ni få höra om en annan fönstertittare jag såg varje dag i tre års tid.
 
Som 19-åring hyrde jag en lägenhet centralt i Jönköping. Jag hade  gångavstånd till jobbet på Västra klinikerna och bara några meter till Friardalen. Perfekt. Friardalen är en oas med sina gröna ytor än idag. I grannhusets bottenvåning satt ofta en äldre man och tittade ut genom sitt fönster. Han satt där och tittade när jag gick på morgonen och han satt där när jag kom hem. Jämnt satt han där.
 
Det var söndagskväll och jag blev hemskjutsad av killen som nu är min man. Vi konstaterade att mannen satt där som vanligt Själva satt vi utanför  i en turkos Volvo, kallt var det och även om man är kär upp över öronen är det väldigt skönt med lite värme. Så bilen fick stå och gå på tomgång. Ibland är det väldigt svårt att skiljas, finns alltid något mer att prata om och okey ... bara en liten kram. Hur fort den gamle mannen kom ut vet inte jag men han måste varit vig som en 17-åring för rätt som det är bankar det på rutan och en ilsken stämma hörs. "Svår startad eller?!" Har ingen aning om vad vi svarade men på något sätt tumlade jag ur en turkos Volvo för att gå in i det knallgula hyreshuset som fortfarande är knallgult. Bara lite mattare i färgen, har ju några år på nacken. Jag borde väl vinkat lite snällt åt mannen men sorgligt nog var det kanske för att han retade mig jag vinkade ibland. Förmodligen var han bara en ensam man som också längtade efter någon att prata med eller kanske ge en kram eller två ibland.
 
 
 
Vinka vänligt åt fönstertittarna men gör inga hemligheter utanför deras fönster.
De ser allt!
 
 
Kram
 
 
Maria
#1 - - Znogge:

Bra jobbat men fanns hund med? Får genast kolla för då har jag en hemma ;-)

Svar: Oj, har jag läst fel ? tog inte så allvarligt på det här. Hoppas domaren har koll. :)
Maria Bromander

#2 - - Bosse%2525252520Lid%25252525E9n:

Jag försöker se berättelsen framför mig. Den måste varit pinsam då, men nu ett minne att bevara. Tack för att du bjöd på den.
Kram Bosse

Svar: I den åldern var nästan allt pinsamt. Var en ganska blyg flicka men vatr hon tog vägen vet jag inte. Ha det så gott!
Maria Bromander

#3 - - Ditte:

Bra att du fått till en del. Hör ju inte till vanligheterna att vare sig orm, varg eller älg kommer promenaerandes så här.

Kan förstå att du minns denna händelse och nu ler åt den. Och en upplevelse och erfarenhet rikare blev du ju helt klart.

Svar: Sådana har man samlat på sig några. Det är en fördel med att bli äldre o så är ju inte minsta småsak så hiskligt pinsam längre.Ta väl hand om dig! Kram Maria
Maria Bromander

#4 - - Anita:

Haha, kul med olika berättelser såhär i efterhand ;) kram

Svar: Det ä rätt gott ha såna där små episoder att skratta åt. Skulle kännas fattigt annars.🙂
Maria Bromander

#5 - - Mia:

haha... du är härlig du... Tänk att det blev sådan fart på "gubben" bara för att ni ville hålla värme och ångan uppe.... :-)

Svar: Han blev varm han också fast kanske på ett inte så angenämnt sätt. :) Trevlig helg!
Maria Bromander

#6 - - Gunnel:

Ni måste ha blivit skrämda när han knackade på rutan. Satt han och höll utkik över vad som hände på gatan, tro? Kul med gamla minnen, för nu kan man bara skratta åt dem. Ha det bra.

#7 - - Pernilla:

Vilken rolig historia. Tänk att inte ha något annat att bekymra sig om än andra. Hoppas innerligt att jag aldrig blir så tråkig och sur som gammal.
/P