Helgen som gick.

Publicerat i: Vardagen

Tiden går fort. Jag borde skriva lite oftare men eftersom de lediga dagarna inte är så många längre kommer det kanske bli än mer sällan. Nu är det positivt att arbetsdagarna blir flera. Ordningen återställs och häromdagen köpte jag en almanack för 2017.

 

 

 

Författaren Tomas Sjödin uppmanar oss att skriva mer. Läs här. Att inte vänta utan fatta pennan nu. Som med alla sina andra kloka tankar han har säger/skriver han det som den mest självklara sak i världen.  Han har rätt den här gången också. Allas våra liv är spännande berättelser värda att berättas.

 

I går kväll läste jag några sidor i hans senaste bok och min nyaste. Bara titeln är en stor sanning som fick mig att om inte haja till så tänka till och bli ännu mer nyfiken. Den som hittar sin plats tar ingen annans. Så heter den. Den släpptes i måndags men jag lyckades köpa den redan i lördags på en konferens i Habo. Vare sig han talar eller skriver är det med värme och innerlighet och kanske det är därför så många kan ta till sig hans enkla ord fullspäckade med vishet.

 

Nu skulle vi åkt hem tidigt från Habo och konferansen men ”ungdomar är ungdomar”. Hmm… Efter Tomas Sjödin följde en konsert och när jag fick klart för mig att det var Peter Hallström så trodde jag mig helt plötsligt om att orka söndagens barndop även om det skulle bli sent. Jag har aldrig hört Peter Hallström live om jag ens hört honom sjunga överhuvudtaget. Kanske på någon skvalande radio. Det blev en lång generös konsert där han bjöd på sig själv och delade erfarenheter, tankar och känslor. Att kyrkan gjort Peter H och många andra illa ger mig sorg i hjärtat. Han har skrivit många bra låtar men den jag gillar mest är kanske denna eller  kanske den här eller någon annan. De är många.

 

På söndag var det lilla Inez som var medelpunkten. Hennes dop blev så att säga pricken över i och höjdpunkten den här helgen. Högtidligt, roligt, trevligt umgänge och gott för både kropp och själ. Dessutom hade hela vår nu rätt stora familj möjlighet att vara med. Så roligt. Vad gör det då att man är lite trött när måndag kommer. Man kan ju låta tisdagen bli vilodag kanske. Så blev det.

 

 

Kram

 

Maria

#1 - - Yvonne:

Härliga upplevelser du haft!
Så fint att få vara med på dop!
Ha en fin vecka vännen! Kram

Svar: Du skall också ha en fin vecka. Många kramar till dig.
Maria Bromander

#2 - - Anna-Lena:

Visst är det så att alla ha sin historia att berätta. Om man vågade öppna sig själv lite mer, så tror jag att vi skule komma varann mycket närmare, helt enkelt för att vi skulle förstå varandras "konstighete" på ett annat sätt. Ta du dej en vilodag en annan dag. Jag tänkte försöka få till en på lördag... men jag tror inte riktigt på det. Men någon stunds vila kanske det kan bli. Lite läsa bok eller sticka strumpa. Det ar vila för mig! Ha det gott!

Svar: Läsa bok och sticka det är bra och konstigheter, tänk vad tråkig världen skulle bli utan våra konstigheter. Vilket namn ska du ge din bok? ;) Ha det gott o hoppas du får lite vila på lördag!
Maria Bromander