Nu har jag en liten hjälpreda på en stol här bredvid. Hon har både papper och färgpennor men är inte alls intresserad av dom. Om jag hade haft en dator eller annan elektronisk apparat kanske mitt tangentbord fått vara ifred. Inte blir det bättre av att jag skrattar alldeles för mycke för att se avskräckande ut. Jag tränade ju på att se arg ut förra veckan men den minen lyckas jag inte åstadkomma nu iallafall. Inte med det här charmtrollet framför näsan. Lilldamen är ett och ett halvt år och var väldigt behjälplig när det var sandslott på gång. Ni vet sommarleken. Jag tror Bosses lekar erövrat min blogg men det är kanske för att jag inte sitter framför skärmen så ofta just nu. Dessutom är det ju roligt.
 
 
Den här veckan skulle vi besöka ett bibliotek och där utföra ett antal uppgifter. Betydligt roligare uppgifter än de vi fick i skolan må jag säga. Det man gjorde i biblioteken på 60 - 70-talet gör man med datorns hjälp idag lätt som en plätt. Eftersom jag tycker man ska försöka hålla sig till närproducerat, gynna lokala företag och så vidare besökte jag även ett av våra närmaste bibliotek. Vill du veta vilket klickar du på bilden.
 
 
 
 
Första uppgiften var just en bild på biblioteket. Härinne gick jag och mös en bra stund. Passade på att låna lite också av Peter May bland annat. Kurt Wallander lånade jag inget av men här är en bild på en av hans romaner. Hans bok som står bredvid "Svenska gummistövlar" har jag inte läst men rekommenderar den ändå åtminstone för den som gillar honom som författare.
 
 
    
 
 
Och så kom där en bok som handlar om diabetes vilket var uppgift tre. Klicka på bilden blir den större. En bok som handlade enbart om Gotland var utlånad tyvärr. Bra att folk använder biblioteket tycker jag. Här kommer ett bilduppslag på delfiner. Härliga blå färger.
 
 
 
 
En Astrid Lindgren bok och även en ABC-bok. Astrid Lindgren kan jag också rekommendera även för vuxna. Där finns mycket och min favorit är Ronja rövardotter.Bild nummer tre är en bok som handlar om film.
 
 
      
 
Kvinnliga poeter växer inte på träd. Åtminstone har de inte köpt in deras böcker på Habo bibliotek. Men jag hittade en. Memoarböcker som handlar om en manlig personer var inte svårt att hitta. Den här om Roul Wallenberg kan kanske vara intressant. Hoppas det är en memoarbok, den stod under biblografier. Kan bibliotekarien förklara för mig som inte vet vad som är skillnaden.
 
 
   
 
 
Snart är det potatistider, därför får denna DVD en stor bild. Jag har inte läst den och har inte en aning om vad det är för bok men visst blir man lite nyfiken av det omslaget.
 
 
 
 
 Jag rekommenderar Kurt Wallander, Astrid Lindgrens böcker och varför inte också dra till med Peter May fast hans böcker har jag minsann ingen bild på i bibliotekshyllan. När det gäller Bonusuppgiften och "Mina fotsteg i ditt hjärta" finns den inte på Habo bibliotek men däremot i Jönköping. Detta visste jag men valde vår lilla bibbla ändå. De har nämligen ett suveränt samarbete över gränserna och ett par dagar efter att jag ber om den är den här om den inte är utlånad vill säga. Fast jag har ju den i bokhyllan.
 
Biblioteket är en stor skattkammare vi har tillgång till alldeles gratis om man bortser från några skattekronor. Nu gör de sig än mer tillgängliga genom att ge oss låntagare förtroendet gå dit när det är obemannat. Den som inte läser så mycket böcker har ju ett antal tidningar att välja på. Visst är man lite knasig om man inte tar tillvara på detta och mycket mer som erbjuds. Jönköpings bibliotek är alldeles nyrenoverat och sedan har vi ju alla andra här omkring. Bara att välja och vraka.
 
 
 
Nu önskar jag God natt och dröm sött.
Det ska åtminstone jag och charmtrollet göra.
 
 
 
Maria
 
  
#1 - - TantGlad:

Jättebra jobbat för Bosses lek, men den här gången är jag tyvärr inte med. Kul att kika in hos lekkompisarna istället.

Dendär boken med kastrullen och potatisarna såg intressant ut. Hmm.....undra hur många kastruller potatisar man har kokat under sitt liv ?? hihi.

Ha en fin dag och TACK för ett bra utfört uppdrag.

KRAM

#2 - - Bosse Lidén:

Vad mysigt det låter att ha ett charmtroll till hjälp. :)
Det var en ovanlig titel som Lasse hade på sin bok som han tydligen läste upp själv. Det har gått ganska många år sedan jag läste hans bok. Jag minns den som läsvärd och rolig stundtals med ett allvar i botten. Synd att han skalat sin sista potatis. Det var roligt att höra honom i programmet "På minuten" som jag följde några studieår.
Jag önskar dig en fin helg.
Kram Bosse

#3 - - Mia:

Jag är vädigt glad att bibliotek finns. Vilken enorm fin service vi har via dem. Kunna läsa obegränsat böcker, deckare, skönlitteratur, faktaböcker osv. Dessutom finns det ofta mycket andra arrangemang de bjuder på också såväl för barn som vuxna.

Jag klickade på biblioteksbilden, men jag hade identifierat det innan jag såg svaret. Jag har passerat ut och in genom den dörren måååånga gånger även om det nu är länge sedan.

#4 - - Lotta:

Så mysigt med en lite hjälpande småtting. Underbar!
Jag älskar bibblan, kan gå och sätta mig där bara för att bläddra i tidningar och böcker.
Han är härlig den där Bosse, han kan hitta på kuliga saker :)

Önskar dig en trevlig fortsättning på veckan!

Kram

#5 - - GunBritt:

Ja biblioteken är en himla bra förmån man har.....som man ska utnyttja.... Bra jobbat..

#6 - - Anki:

Jag försökte kommentera i tisdags, men då fick jag ett felmeddelande, så nu provar jag igen...
Bra genomförda uppgifter och visst är det bra att biblioteken används och att många använder sig av den servicen.
Lasse Erikssons bok ser riktigt spännande ut :)