Vattenresa.

Publicerat i: Vardagen
Veckans ord i utmaningen är vatten. Själv slängde jag in förra veckans bilder för ordet ovan kvickt som ögat förra måndag morgon, det vill säga 30 januari innan jag och gubben gav oss ut på resande fot. På den färden tänkte jag bland annat fånga bilder på vatten.
 
 
 
 
På Jönköpings central hann jag njuta av vackra Vättern innan det var dags kliva på tåget mot Nässjö. Vättern som sjö är alltid lika fascinerande och kanske det faktiskt gäller vatten överhuvudtaget. Under dagen passerade gubben och jag många, små såväl som stora sjöar. Hela tolv timmar satt jag där och njöt av vårt svenska landskap medan jag lyssnade på en ljudbok. Gubben min mådde däremot inte så bra och vatten på flaska, kallad Loka lindrade väl åtminstone lite.
 
 
 
 
 
Det var hos vår äldsta dotter och hennes familj vi vaknade morgonen därpå uppe i Åre. Ett snöigt fjällandskap bredde ut sig utanför fönstret och var bara vackrare än vackrast. Vad är snö om inte fruset vatten eller iskristaller. Allt detta fick vi njuta av tillsammans med Mirjam och Marcus, Noa och Aston. Bättre kan man inte ha det så Tack för att vi fick hälsa på hos er.
 
 
 
 
 
På grillen smälter snön och blir flytande vatten igen medan korven blir grillad. Perfekt matsäck i backen för att inte tala om en äggmacka med kaffe. Nu vattnas det i denna tantens mun.
 
 
 
 
Eftersom jag är lite rädd om mina knän slängde jag mig inte ut i någon slalombacke.Det fick bli promenader lite fram och tillbaka, upp och ner istället. Kameran var lite svårhanterlig i kylan men här har jag lyckats fånga en liten bäck som hållit sig öppen trots elva minusgrader. Troligtvis hade de varit flera nattetid. Hemligheten är väl att den håller sig i rörelse hela tiden vilket ju kan vara något att tänka på. Kanske skulle kunna dela några filosofiska tankar om detta när livet lugnat ner sig lite. Fjorton dagar till och det är dags för lite ändringar i mitt liv men mer om det då. Först ska jag hitta en sko att stå stadigt i för det är nästa veckas ord.
 
 
 
 
Jag önskar Dig trevlig helg och allt gott!
 
 
 
Maria
#1 - - ToveOlberg:

Fin variant på ordet vatten - en resa! Korvbilden är rolig och vinterbilderna är vackra!
Trevlig helg!

Svar: Att få umgås med familjen var väl prio ett även om vatten blev focus här. Ha det så gott!
Maria Bromander

#2 - - Violen på Brandholmen:

En trevlig resa i vattnets tecken!

Svar: :) Nog innehöll den mycke annat men nu blev ju focus där liksom. Ha det så gott!
Maria Bromander

#3 - - Mia:

Såå vackra bilder!Genomgående i hela inlägget.

Bilder på Vättern från stationsområdet i Jönköping är det många om tagit, bl.a jag. Vackert, men allra vackrast i verkligheten!

#4 - - Mia:

Vart tog min kommentar vägen? Klickade jag fel någonstans?

Jag skrev att du hade fina bilder genomgående i hela ditt inlägg, ja, över huvud taget i bloggen. Fotograferat från stationsområdet i Jönköping är vi många som gjort, bl.a jag.. :-) Trots allt är Vättern allra vackrast upplevd live... eller vad säger du?

Svar: Det är roligt du gillar bilderna. Själv tycker jag station gör sig bättre i riktigt dagsljus men allt har sin tjusning. Stationer har sina vart man nu kommer och precis som du säger så ska Vättern upplevas live. :)
Maria Bromander

#5 - - M:

Vilka fina bilder. Din sista bild var himla läcker med stenarna och formen och ptja, allt. Och hemligheten är väl just den, att det är i ständig rörelse. Korvbilden gjorde mig sugen på grillad korv. O då ska du veta att just idag har jag faktiskt ätit grillad korv så det är ett gott betyg.

Svar: Finns många goda sorters korv nu om man jämför med för x antal år sedan men bäst är nog ändå att grilla den ute som matsäck. Allt gott till dig!
Maria Bromander

#6 - - Lotta:

Vackert! Mycket fina foto. Klokt att vara rädd om knäna, promenader är inte att förakta och med kameran i hand så har du förenat nytta med nöje.

Kramar

Svar: Jag hör till dom som är tacksam så länge knäna funkar. Promenader är underbart för både knäna och resten av kroppen och kameran har blivit ett kärt sällskap. Så kan det bli. Roligt du gillar fotona och Ha det så gott. Kram Maria
Maria Bromander

#7 - - Sara Pepparkaka:

Jag är glad att vi haft en riktigt vintrig och kall vecka nu, älskar vinter! Jag hoppas också innerligt att mina ben/knän ska hålla för slalom många år än, men jag vet många som inte längre klarar det.

Svar: Gjorde illa mina knän för några år sedan och efter den resan avstår jag hellre än tar risker men det sög i slalomtarmen. Ha det så gott!
Maria Bromander

#8 - - Gärdsmygen:

Snö! Ja det är vatten. Kunde tro att du är långt norrut här. Åre har jag bara besökt på sommaren, en trevlig ort.

Svar: Ja, till Åre vill jag återvända gärna sommartid också. Kram Maria
Maria Bromander

#9 - - Pernilla:

Härligt! Vi ska snart åka norrut vi också. Men inte så långt som till Åre. Äldsta dottern har bott där i trakten mellan Åre och Östersund, men vi har inga ljusa minnen därifrån, dessvärre.
/P

Svar: Tråkigt. Jag önskar att de minnena skulle blekna så att ni kan se allt det vackra. Men dåliga minnen bleknar sällan så lätt ... tyvärr. Hoppas innerligt att ni ska få en fin resa då ni åker norrut. Styrke- kram Maria
Maria Bromander

#10 - - Yvonne:

Vatten är fantastiskt! Tänk att det bara går runt och runt i ett evigt kretslopp. Vilken tur vi har annars skulle vi inte kunna leva på jorden.
Härligt med vatten i rörelse, porlande, vågor som evigt slår in mot stranden...
Intressant att få fundera över speciella ord! Väcker nya tankar!
Ha en fin vecka kära du! Kram

Svar: Ja det är något alldeles särskilt med vatten. Vi här i Sverige är lite bortskämda med att alltid ha tillgång på vatten, rent vatten. Här tror jag eller rent av vet att vi måste börja tänka till om vi ska få behålla det. Men inte mycke går upp mot en porlande vårbäck. Många vår kramar till dig!
Maria Bromander

#11 - - BosseLiden:

Vilka fina foton du tagit. :) Lycka till med dina ändringar.
Kram Bosse

Svar: Tack Bosse! Roligt höra från dig igen o Glad Vår på dig. Kram Maria
Maria Bromander

#12 - - Mia:

Maria... nu efterlyser jag dig! Jag vill inte stressa dig, men jag vill veta om allt är bra med dig? Längesedan du hörde av dig...

Svar: Tack för din omtanke Mia. Är du med på en runda i skogen snart. Kram till dig!
Maria Bromander

#13 - - Bosse%2520Lid%25E9n:

Ändringar betyder väl inte att det blir bloggpaus? Hoppas inte det. Viktigast av allt är att du har det bra.
Vårkramar Bosse

Svar: Ja nu var det alldeles för länge sedan. Bra har jag men ibland räcker inte orken riktigt ända fram. Tack för omtanke! Kram Maria
Maria Bromander

#14 - - Bosse Lidén:

Jag känner alltför väl till det där med orken. Det gäller att hushålla och prioritera. Ibland lättare sagt och skrivet än att leva upp till.
Var rädd om dig.
Kram Bosse

#15 - - anna-lena:

Nu blommar de fina vallmoerna som jag fick av dej. Saknar dej på bloggen!

Svar: Och här blommar deras släktingar. Visst är det en härlig tid. Snart är det semester och jag ska försöka ta tag både i bloggen och hinna njuta mer av naturen. Roligt höra från dig. kram Maria
Maria Bromander

#16 - - The Swedish Wildflower:

Kära Maria. Jag hoppas att du har det bra? Att du njuter av sköna sommardagar och fyller kropp och själ med allt det som just sommar för dig. Att du får möjlighet att ladda batterierna och ha det riktigt gott. Ta hand om dig.
Jag vill också passa på och tacka dig för alla fina kommentarer hos mig. Kommentarer som alltid andas sådan värme och omtanke. Jag är så glad att våra vägar korsades här i bloggvärlden och att jag har fått möjlighet att njuta av dina vackra bilder och tänkvärda ord. Tack snälla du. Och även om jag nu lämnar bloggvärlden så kommer jag fortsätta att kika in här för att se hur du har det.

Ta hand om dig Maria och ha en fin sommar!♥

Kram Lotta

Svar: Jag vill tacka dig också och det är allt lite sorgligt ändå. Du är varmt välkommen titta in på min blogg som jag hoppas komma igång med igen. Det blev ju bara tvärstopp helt plötsligt. Ta väl hand om dig och ha det riktigt gott i framtiden. Lycka till med allt! Maria
Maria Bromander