Mjuk.

Publicerat i: fotoutmaning
 

I lördags var det dags för auktion här i byn igen. Någon hade räknat ut att detta var auktion nummer 76. Kanske det startade som Missionsauktion eller Syföreningsauktion. Då jag flyttade hit kallades denna tillställningTonårs försäljning för att idag helt enkelt kallas Auktion rakt upp och ner.

 

Denna stora mjuka goa mjuka nalle kunde man vinna på Nallelotteriet. Kruxet var bara att lyckas välja rätt namn till honom. Naturligtvis valde jag Maria och två till men icke. Det hade suttit fint annars nu när ännu en Lill-prins gjort entré i familjen.

 

 
 
 
Om Nalle lotteriet är en ganska ny grej på auktionen så är ostkakan en desto äldre tradition. Den serveras ungefär mitt i auktionen. Ostkakan var mjuk på sitt sätt även om den inte hamnade på bild. Mild och len i smaken. Väldigt god och ett måste enligt mig.
 

Jag är ingen lottfantast i vanliga fall men i år köpte jag tre av alla som kom fram till mig för att sälja. Rättvisa ni vet. Många lotterier var det så det blev några stycken men ändå lagom tyckte jag. Nu är ju maken med och arrangerar det här jippot så även lotterierna. Så vad gör han när dragningen närmar sig ... kommer och överlämnar en försvarlig bunt lotter som han själv inhandlat till mig för att jag ska ta hand om dessa under dragningen. Genomsvett bad jag bänkgrannen om hjälp och sedan hämtade jag vinst efter vinst efter vinst efter ... Man kan säga att jag inte gick lottlös hem från denna samling. Tre bärkassar blev det och många julklappar är fixade.

 

Nu är det dags för mig åka till jobbet men du som vill se fler tolkningar på ordet mjuk kan klicka här. En god vecka önskar jag er alla och framför allt, hoppa över julstressen och satsa på julfriden. Allt gott!

 

 

Kram

 

Maria

 
 
#1 - - Violen%2525252525252520p%25252525252525E5%2525252525252520Brandholmen:

Jättegullig nalle, synd att du inte vann den! Mjuk och len ostkaka, det låter som en fin vinst det också!

Svar:
Maria Bromander

#2 - - Eva%2520Hellstr%25F6m:

Det var en trevlig auktion med tradition. Men det var väl fint att fixat så många klappar på lotteriet!? Nallen är för näpen så den förstår jag du velat ha till din nya Lill-Prins. Han ser verkligen mjuk ut.

Svar:
Maria Bromander

#3 - - Musikanta:

Ja, tar man massor av lotter vinner man förstås en hel del. Fin nalle - du får väl köpa en till den lille prinsen. Mjuk ser den ut att vara i alla fall.
Ingrid

Svar:
Maria Bromander

#4 - - By blixtra:

Så roligt med så många vinster! Knepigt lotteri det där med att ge rätt namn till nallen.

Svar: Det finns ett antal namn välja på och efter att pappret med alla namn klippts isär drar man namn och vinnare. Tonåringar är uppfiningsrika. ☺
Maria Bromander

#5 - - BP:

Vilken söt och absolut mjuk nalle:-) Skrattade gott åt makens "manöver". Så nu ska det bli spännande att se om dina vinster som du inte visar ger bloggfoder till fler veckoutmaningar framöver;-)

Svar: Valde inte ta ett foto på hela härligheten eftersom det ska vara lite hemlighetsmakeri runt julklappar. ☺
Maria Bromander

#6 - - Anki:

Ser ut som en trevlig Auktion ... och vilken mysig nalle! Mjuk och go ser den ut!
Kram

Svar:
Maria Bromander

#7 - - Beppan:

Kramgo nalle det där! Blev så nyfiken - vad är rätt namn på en nalle??
Även om du valde fel namn så fick du ju en massa andra vinster. Skoj det där med lotterier....

Svar:
Maria Bromander

#8 - - Auktion hade vi hemma i Rångedala då jag var barn. I Grimsås var jag med svärmor på kyrkans auktion, för säkert 25:

Auktion hade vi hemma i Rångedala för många många år sedan. Har varit på några kyrkans auktioner här i Grimsås också. Säkert 25 år sedan sist. Flitiga händer har stillnat...och fåtalet uppskattar handarbetsgrejer. Tyvärr! Kul att vinna på lotter....Det där med att sätta namn på en docka har jag rysliga minnen av. Jag fuskade...med mammas tillåtelse..och vann. Skäms ännu!

Svar: Man kan säga att det var annat förr men ostkakan finns kvar. Då gjord av en kvinna i byn nu köpt i Holmen stugan. ☺
Maria Bromander

#9 - - Karin:

Mjuk nalle, hade jag velat ha nu! Jag hade bara dockor som barn! Å andra sidan har jag en livslevande Björn bredvid mig alltid! (Mannen)
Kram Karin

Svar: Måste in till dig o kolla bokförslagen. Åker till bibblan idag. ☺
Maria Bromander

#10 - - Helen:

Vilken jättesöt, mjuk nalle. Vilken otur att du inte vann den. Men du gick inte lottlös från auktionen ändå verkar det som :-). Själv brukar det inte spela någon roll hur många lotter jag köper så vinner jag ändå inget.

Svar: Är gift med en turgubbe. ☺
Maria Bromander

#11 - - Anne-Mari:

Oij, det var ein fin bamse.
Det var nok mange som hadde lyst til å vinne den.

Svar: Så tror jag också ☺
Maria Bromander

#12 - - Tomtan:

Mjuk å go!

Svar: ☺👍
Maria Bromander

#13 - - skogstrollet:

Nallen ser verkligt mjuk ut, synd att du inte vann den.
Men annars verkar ni, du och maken ha haft tur att fixa julklappar.

Svar: ☺ Man kan ju inte få allt o säkert blev någon gladare
Maria Bromander

#14 - - KajsaLisa:

Jättefin, ser verkligen mjuk och trygg ut.

Svar: Trygg det är poängen.☺
Maria Bromander