Nu har veckans näst sista dag mörknat och jag vet en del av vad som hänt även denna vecka. Saker jag faktiskt inte hade en aning om i måndags då jag skrev inlägget om händer. Inte visste jag då att jag nu skulle sitta här och försiktigt låta min vänstra hand göra minsta möjliga på tangentbordet medan högerhanden skulle få göra desto mer. Så kan en härlig arbetsdag sluta när man i sin iver inte ser var man sätter fötterna. 
 
I går, fredag började dagen med fint besök i trädgården. Medan de åt frukost under vårt gamla äppleträd föredrog jag att inta te och macka vid köksbordet.
 
 
Då jag kom hem från jobbet blev det en sväng i skogen. Lite kantareller hittade jag och varför inte göra någon slags svampröra till kvällsmat. Det fick bli några av riskorna från trädgården plus kantarellerna lätt brynta  och kryddade med ett nervänt ägg i. Till detta en macka och ett glas öl. Kanske det inte alls låter aptitligt, men tänk mina smaklökar passade det alldeles utmärkt.
 
 
 
Sätter mig i lilla Forden och styr kosan mot Bankeryd. Tänker kolla in vandringsleden där en liten sväng. Stannar till i Habo för att tanka. Men varför slår det inte ifrån, tittar på mätaren som vid det laget gått upp längre än vanligt. Om jag nu hade stått och glott på mina fötter hade jag väl upptäckt det lite tidigare men nu hann säkert ännu en hundralapp rinna över och ner i brunnen vid min bils bakhjul. Som om jag inte har annat att använda pengarna till än ge de underjordiske diesel. Grrr...
 
Väl ute i skogen följande orange markeringar ringer min telefon. Det är medborgarskolan som meddelar att kvällens bildredigeringskurs är inställd  på grund av att kursledaren sjukskrivits resten av terminen. Jaha. Suck.
Telefonen ringer igen. Vi pratar en stund ändå tills jag kommer på att nu finns inga orange markeringar mer. Var är leden? Lite lagom vilse undrar jag varför man går i skogen och pratar i en telefon. Ingen bra kombination. Avslutar samtalet och jag hejar glatt på en man körandes en fyrhjuling med hö på det lilla släpet. "Här är en vilsen höna som inte vet riktigt var hon är", säger jag. "Hönsgården har du där" blir ett lika glatt svar "och du är välkommen till vårt lilla fina ställe". Tilläggas kan att det verkligen var ett fint ställe.
 
 
 
En äpplepaj tillverkades i tisdags om än på ett lite annorlunda sätt. Hade jag vetat att bordet stod klart för att dukas på badbryggan kunde den ju serverats där på både strand och brygga samtidigt.
 
 
Det var några få smakprov av min veckas innehåll. Nu ser jag fram mot en söndag med kyrkoval plus en liten utflykt med församlingen. Sedan har jag semester en vecka och handleden den är nog snart i trim igen tror jag.
 
 
 Allt gott & lördagskram till dig!
 
 
Maria
#1 - - Mia:

Läckra bilder du bjuder oss på... har du svampnäsa, eller är det så att du vet var du ska leta?

Vad har du gjort med handleden. Trillat och tagit emot dig? Krya på dig, du verkar ha fullt upp i alla fall!

Svar: Svampnäsan är nog lite täppt och svampkunskapen minimal men jag bor på en plats med kantarellställen. Grannen var dessutom så snäll att han talade om att de här svamparna som växer i trädgården är delikatesser. Det var de. Trillade baklänges rakt in i en avkapad buske som inte fanns längre och där bland uppstående pinnar, sten etc försökte min hand ta emot mig. Snällt av den för annars hade jag haft hjärnskakning men milde tid vad ont det gjorde/gör. Men benen funkar och på torsdag ... :). Ha det gott!
Maria Bromander

#2 - - BosseLidèn:

Vilka fina foton du tar. Den första som möter mig är högklassig. :) Intressant som alltid att få följa med i dina tankar och ord. Hoppas handleden redan är helt okej och du får en fin ledig vecka. Om ni hade lika fint väder som vi hade i söndags blev det en extra trevlig utflykt med församlingen.
Kram Bosse

Svar: Tack, roligt du gillar bilderna trots att de sällan blir perfekta. Jag bara leker. :) Vädret är som det är. Dessutom gäller det vara på rätt plats för regnskurarna/skyfallen är minst sagt lokala. Jag fick njuta sol i lördags, så gott. Handleden den kommer nog behöva lite tid. Ha det gott du också. Kram Maria
Maria Bromander

#3 - - Pernilla:

Att gå vilse är inte kul. Jag är sååå dålig på svamp och brukar klaga på att jag ingen svamp hittar. Men i morse hittade jag men....nej, det är nog inte Kantareller? Tänk om jag plockar fel!!!!!
Men det är himla lik dina svamparnas bilden. Är det kantareller? Tycker de ser ut som Riskor med ringar på hatten?
/P

Svar: Svamparna på bilden är riskorna. Har aldrig ätit sådana förrän grannen kom och sa att jag har delikatesser i trädgården. Kantareller är helt annorlunda. Tror jag har någon bild på det ett par inlägg tidigare. !8 aug fast det var en otydlig bild. Svamp får man ha respekt för. Ha det gott.
Maria Bromander