I Mars berättade jag om ett av alla husets projekt nämligen lampskärmen. Så här såg den ut då.
 
 
Idag ser den ut så här.
 
 
Han är bra på att putsa och polera gubben min. Delen i mässing var helt svart när vi började. Tveksamt gick han ner i källaren för att testa om det överhuvudtaget gick göra något åt den. Tio minuter senare kommer han upp med en grej som såg sprilans ny ut. Inte utan att jag skulle önska mig en liknande uppfräschning.
 
 
Så återstår rummet där lampan ska få bo. Vi är en god bit på väg eller rättare sagt vi närmar oss slutfasen. 
 
 
Här förbereds för nytt golv och inte har de direkt snålat med spiken.
 

Ibland säger vi att det regnar småspik. Det var just vad det gjorde här igår, inte bokstavligt men det fullkomligt ösregnade hela dagen. Idag har det varit desto finare, soligt, varmt och gott. Eftersom jag har semester blev det en trädgårdsdag. Så gott!
 

Plommonträdet är fyllt av blommor och humlor.
 
 
Rensa, gödsla, vattna, plantera för att nya jordgubbsplantorna ska känna sig välkomna.
 

Nu blommar farmors blommor. Eftersom jag inte kan deras namn får de heta så. Plantornas kommer ursprungligen från min farmor även om jag fick dom av en faster. Nog är det roligt ha en blomma som minne från tidigare generationer. Kanske du vet dess riktiga namn?
 
 

Det var min dag både ute och inne.
Tack för den!
 
Allt gott!
 
Maria
 
 
 
 
#1 - - Yvonne:

Så fin lampan blev! Duktig man du har och så fina bilder på en del av vårens trädgårdsarbete.
Lycka till med golvet! Kram

Svar: Tack! Den är inte perfekt men jag är nöjd. En märklig gubbe jag har som oftast hittar lösningar på det mesta. Idag har han lagt golv med hjälp av två två-åringar och en fyraåring. Var nästan som när barnen var små. Kram Maria
Maria Bromander

#2 - - Lotta:

Vilken vacker lampskärm, den blev mycket fin.
Så fin trädgård du har, hoppas du får många fina plommon. Jag fick såga ner mitt plommonträd pga någon sjukdom. Men jag ska köpa ett nytt för plommon är ju så gott.

Kram

Svar: Tack! Tur du inte ser lampskärmen på närmre håll för den inte sydd efter konstens alla regler. Men jag är nöjd ändå. Plommon är verkligen gott så Lycka till!
Maria Bromander

#3 - - anna-lena:

Fin lampa. Måste få hedersplatsen i rummet! Plommonen börjar blomma här också, bara det blir lite värme. Ska nog komma framåt veckan som kommer. Blommorna? Nä, jag vet inte...men någons slags primula. Kul med växter som kommer år efter år och som man har en relation till. Många försvinner ju när de blir gamla...och en del kan man aldrig bli av med. HA det gott!

Svar: Kanske någon äldre släkting till dagens förädlade primula. Får jag forska i. Det är så sant att en del försvinner och andra blir man inte av med. De mer eller mindre växer som ogräs det vill säga där jag inte vill ha dom. ;) Glad fortsättning på våren!
Maria Bromander

#4 - - Liv:

Så himla fin lampskärm <3. Man blir glad när man ser den!

Svar: Det var bästa betyget att man blir glad av den. Tack! Ha det så gott!
Maria Bromander